^Powrót na górę
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Szkoła Podstawowa Nr 2 w Spytkowicach

Cudne, wspaniałe przeżyliśmy chwile…

Tym jednym zdaniem możemy określić nasze przeżycia związane z wycieczką do Tyńca, która miała miejsce 30 października 2018 roku.  Był to XIII wyjazd „Śladami Jana Pawła II” do malowniczo położonego na skalistym brzegu Wisły, Opactwa Ojców Benedyktynów. Opactwo w Tyńcu jest najstarszym z istniejących dziś klasztorów w Polsce. Pierwsi benedyktyni przybyli tu około połowy XI wieku, a klasztor został założony najprawdopodobniej z fundacji Kazimierza Odnowiciela. Od lat 50 XX wieku ksiądz Karol Wojtyła często bywał w tym klasztorze. Przed konsekracją na biskupa w 1958 roku odprawiał tu rekolekcje, zaś siedemnaście lat później wziął udział w obchodach 900-lecia klasztoru. Było to także miejsce niespodziewanych odwiedzin w 2002 roku, podczas ostatniej pielgrzymki Papieża do Polski.
        Na początku naszego pobytu podzieliliśmy się na grupy i
zwiedziliśmy kościół a później klasztor. Gdy weszliśmy do kościoła w środku zobaczyliśmy przepiękne freski, wspaniały, kunsztownie wykonany ołtarz oraz niezwykłą ambonę w kształcie łodzi. Parę chwil spędziliśmy również przy Relikwiach Jana Pawła II. Następnie zobaczyliśmy fasadę kościoła, wspartą gotyckimi szkarpami kamienno- ceglanymi. Ostatnią kondygnacje tworzyły wierzchołki wież nakryte namiotowymi dachami i trójkątnymi tympanami, czyli polami wypełnionymi rzeźbą. Drzwi kościoła obwarowywały mury, na szczycie, których znajdują się barokowe posągi patronów kościoła: świętego Piotra i świętego Pawła. Na drzwiach świątyni znajduje się herb tynieckich benedyktynów odnoszący się w swej symbolice do patronów opactwa: krzyż, i miecz. Zwiedziliśmy również krużganki oraz gotycki kapitularz, czyli miejsce spotkań kapituły zgromadzenia. Kolejnym pomieszczeniem, które zwiedziliśmy było skryptorium. Było to miejsce oświetlone świecą, a za dnia światłem słonecznym, gdzie zasiadał mnich zajmujący się przepisywaniem ksiąg.  Na dziedzińcu zobaczyliśmy studnie, wydrążoną w wapiennej skale, która dawniej była głównym źródłem pitnej wody. Dowiedzieliśmy się, że cała konstrukcja zadaszenia jest oryginalna, XVIII wieczna i zbudowana została bez użycia gwoździ. Po zwiedzeniu opactwa wzięliśmy czynny udział w warsztatach edukacyjnych.Klasa 2 i 3 uczestniczyły w warsztatach „Od tabliczki po e-booki, czyli historia książki”. W czasie tych warsztatów dzieci poznały nie tylko dzieje powstawania książki, ale i również mogły gęsim piórem spróbować sił w kaligrafii. Nie zabrakło również odwagi diakonowi Arkadiuszowi, by spróbować swych sił … Na szczęście oceniono nas bardzo dobrze, na potwierdzenie, czego otrzymaliśmy stosowne certyfikaty. W tym samym czasie, gdy starszaki bawiły się kaligrafią oddział przedszkolny i klasa pierwsza uczestniczyły w zajęciach praktycznych w podziemnym muzeum. Dzieci poznały średniowieczne stwory takie jak: gryfy, centaury i dowiedziały się jak one powstały. Podczas warsztatów plastycznych dzieci starały się stworzyć własne stwory (malowanie farbami), które miały łączyć ze sobą dwa lub więcej zwierząt, a później je nazywały.
Przez cały czas naszej wycieczki dopisywały nam humory i piękna, jesienna, słoneczna pogoda.

Opactwo Benedyktynów w Tyńcu jest miejscem, w którym tradycja spotyka się ze współczesnością. Ze względu na bogate dzieje i wielowiekową tradycję opactwo wraz z muzeum jest miejscem niezwykłym, które umożliwiło nam bezpośrednie spotkanie z polską historią, kulturą i sztuką.
        Wróciliśmy z tej wycieczki zadowoleni i pełni wrażeń. Wizyta w Tyńcu dała nam możliwość poznania historii bliskiego regionu.